Löneanalys hjälper konsult- och outsourcingbolag att skapa mervärden åt sina kunder
En stor andel företag lägger ut lönehanteringen till konsult- och outsourcingbolag. Lön är svårt, krångligt och förenade med stora risker. Genom att låta ett företag som är specialiserat på lönehantering göra jobbet slipper företaget mycket huvudvärk. En tacksam tjänst för företag som inte vill upprättahålla en egen lönekompetens. Principen är enkel, konsultbolaget åtar sig att göra lönerna i företagets egna eller konsultbolagets lönesystem enligt en tjänstebeskrivning/uppdragsavtal och ut kommer lönerna den 25e varje månad.
Smidigt...
I jungeln bland alla företag som kan erbjuda lönetjänster är det dock svårt att sticka ut. Man kan bygga på med HR-tjänster, man kan addera eller ta bort punkter i tjänstebeskrivningen som inte är direkt kopplade till lönehanteringen t ex intyg, försäkringar och pensioner. Göra invecklade prismodeller eller justera ansvarsfrågan mellan sig själv och kunden.
Problemet är dock lätt att lönehantering blir en prisfråga och ingenting annat. Kvalité och kompetens kan vara svårt att värdera för en kund som inte kan lön själv.
Genom att sluta fokusera på själva lönehanteringen och satsa mer på hur man presenterar resultatet så kan konsultbolaget sticka ut. Det händer hela tiden saker i företagets löner som kan vara av stort intresse för företagen. Traditionella rapportpaket fokuserar för mycket på kvantitet och för lite på kvalitativt innehåll. Det är ingen som har tid att gå igenom stora excel-ark längre. Det tar för lång tid att sätta sig in i siffrorna.
Konsultbolaget som lägger mer tid på att presentera resultatet av månadens löner, som lyfter fram väsentlig information och som hjälper kunderna till bättre beslut kommer skörda stora framgångar i branschen framgent. Helt plötsligt går man från en nödvändig (men tråkig) kostnad för företaget till något värdeadderande och intressant. En rådgivare kunden inte kan vara utan.
Konsulten utnyttjar kunskapen om sina kunders verksamhet och över tid utvecklar och förädlar kundens lönedata till något insiktsfullt och intressant. Man blir en partner som leverar värden långt över bara lönehantering. Debiteringsgraden ökar, samtidigt som kunden blir nöjdare. Man slipper konkurrera om pris och kan vinna marknadsandelar i den hårda konkurrensen mot andra konsultbolag.
Möjligheten att profilera sig och sticka ut blir oändlig i rollen som expert/rådgivare. Det går att skapa intressanta rådgivningspaket och prissätta sina tjänster efter värde och inte tid. Mindre fokus på lönehantering och mer fokus på löneanalys.